اسيدهاي آمينه مشروط
باشگاه کاراته امیر سر لشکر شهید علی احمدلو استان قم Karate clubs in the Major Jeneral martyr Ali Ahmadloo Qom Province

محقق : مسعود احمدلو

اسيدهاي آمينه مشروط

همانگونه که گفته شد اختلاف نظر در مورد تقسيم بندي اسيد آمينه ها فراوان است و علاوه بر دو دسته ياد شده ضروري و غير ضروري در برخي موارد به دسته سومي به نام اسيد آمينه هاي مشروط نيز برخورد مي کنيم.
اين اسيد آمينه ها در شرايطي خاص مي توانند جزو اسيد آمينه هاي ضروري و در شرايط عادي نيز جزو اسيد آمينه هاي غير ضروري تقسيم بندي شوند.
آرژينين
اين اسيد آمينه تاثير مطلوبي در افزايش ترشح طبيعي هورمون انسولين، هورمون رشد و هورمون گلوکاگون دارد و به همين دليل نيز امروزه فرم هاي مکمل خالص اين مکمل به شکل آمپول هاي خوراکي و قرص و کپسول و حتي مايع به بازار آمده است.
آرژينين را مي توان اسيد آمينه اي آچار فرانسه لقب دارد. تاثيرات موثر اين اسيد آمينه در بهبود جراحات، تشکيل و توليد شدن رشته هاي کلاژن، تقويت سيستم ايمني و ... نيز مشهود بوده است.
اين اسيد آمينه را مي توان پيش ماده کراتين و گاما آمينو بوتيريک اسيد که نوعي ناقل سيستم عصبي است دانست.
گاما آمينو بوتيريک اسيد از جمله مواد ممنوعه اي است که تاثير انکار ناپذير در افزايش ترشح هورمون رشد داشته است و به همين دليل نيز امروزه مورد لعن و نفرين وادا قرار گرفته است اما به دليل اينکه خود آرژينين تاثير چندان عميقي در افزايش ترشح هورمون رشد ندارد وادا مصرف و فروش فرم خالص آن را ممنوع اعلام نکرده است و مکمل سازان نيز با آن جولان مي دهند.
گفته مي شود که اين اسيد آمينه تاثير معني دار اما نه چندان معجزه آسايي در افزايش تعداد اسپرم در بدن مردان داشته است.
افزايش تعداد اسپرم در بدن مردان نيز به دليل تاثير اين هورمون بر افزايش ترشح هورمون رشد و هورمون تستوسترون در بدن رخ مي دهد.
تيروزين
اين اسيد آمينه را مي توان اصلي ترين پيش ماده اي دانست که بدن براي توليد ناقل عصبي دوپامين و نوراپي نفرين نياز به آنها دارد.
همچنين گفته مي شود که اين اسيد آمينه بدن را در تهيه و توليد هورمون رشد، هورمون هاي تيروئيد و ملانين که در رنگ دادن به پوست و موها نقش مهي را بازي مي کند ياري مي دهد.
به تجربه ثابت شده است که مصرف مقادير کافي اين اسيد آمينه در بهبود خلق و خوي انسان نيز نقش انکار ناپذيري داشته است.
سيس تئين
اين اسيد آمينه با کمک ال - سيترولين و ال - آسپارتيک اسيد مي تواند در سم زدايي بدن موثر واقع شود.
در مورد حرف «ال» ي که در ابتداي نام برخي مکمل و مواد به آنها بر مي خوريد بايد به توضيح اشاره کنم که در علم شيمي، ترکيبات و عباراتي به نام راست گردان و چپ گردان مطرح مي شوند که «ال» بودن به معني چپ گردان و «آر» بودن به معني راست گردان بودن ماده مورد بحث است.
به اين معني که اگر اين ماده را در آب حل و يا معلق کرده و نور بر آن بتابانيم اين محلول، نور را به سمت چپ و يا راست منحرف خواهد کرد.
از اين مولفه مي توان براي سنجيدن اصل و يا قلابي بودن مکمل هايي که «ال» هستند نيز استفاده کرد.
در زبان محاوره اي و در مقالات گاه به گلوتامين و ال گلوتامين اشاره مي شود. ضروري است بدانيم که اين دو عنوان به يک ماده واحد که همانا ال گلوتامين باشد اشاره مي کند. فرم راست گردان گلوتامين ماده اي سمي است که هرگز در ترکيب مکمل هاي غذايي يافت نمي شود.
کساني که زبانم لال و رويم به ديوار از الکل و يا از قليان و توتون و تنباکو و يا همچون خود من از پيپ استفاده مي کنند از اين اسيد آمينه براي کم کردن تاثيرات منفي سموم اين قبيل مواد شيميايي بر ارگان هاي حياتي بدن نيز بهره مي گيرند.
اين اسيد آمينه در توليد هر چه بيشتر و در بهبود عملکرد و فعاليت گلبول هاي سفيد خون نيز موثر واقع مي شود.
ارزش بيولوژيکي
بر روي برخي مکمل هاي پروتئيني به عددي بر مي خوريد که اين عدد ارزش بيولوژيکي يا به اختصار BV ناميده مي شود. ارزش بيولوژيکي به عددي اطلاق مي گردد که مختص هر پروتئين بوده و با ميزان و سرعت جذب آن در بدن ارتباط دارد.بر اساس اين عدد مي توان تشخيص داد که کدام پروتئين از قدرت و از سرعت جذب بالايي برخوردار است.
زماني که اين شاخص براي پروتئين ها تعريف مي شد پروتئين تخم مرغ خالص ترين پروتئين موجود در دسترس محسوب مي شد و به همين علت نيز مبناي ارزش بيولوژيکي را به طور قرار دادي 100 تعيين کرده و آن را بر پروتئين سفيده تخم مرغ عقد محضري کردند.
لازم به ذکر است که 100 در آن زمان بالاترين عدد موجود در بين شاخص هاي ارزش بيولوژيکي بود.
اشتباهي که اکثر بدنسازان در مورد اين شاخص مرتکب مي شوند اين است که فقط به دنبال پروتئين هاي مي گردند که ارزش بيولوژيکي بالايي داشته باشند و به غلط فکر مي کنند که انتخاب اين قبيل پروتئين ها براي آنها بهترين انتخاب خواهد بود.
بالا بودن شاخص ارزش بيولوژيکي يک پروتئين بدين معني است که اين پروتئين از خلوص بالاتري برخوردار بوده و راحت تر نيز جذب بدن مي شود.
اما اين هرگز بدين معني نيست که اين پروتئين نسبت به بقيه پروتئين ها از کيفيت بالاتري برخوردار بوده و ارجح تر است.
بالا بودن اين شاخص همچنين بدين معني است که مصرف دزهاي بالاي اين نوع از پروتئين، عملا کار کاملا نا معقولي است.
چرا که اين پروتئين داراي نيمه عمر پاييني است و در صورتي که مدت هاي طولاني در معده ذخيره گردد با گذشت زمان از خاصيت آن نيز کم مي شود.
زماني که براي رفع نيازهاي بدن در طولاني مدت نظير خواب شبانه و ... از مکملها و يا از فرآورده هاي پروتئيني استفاده مي کنيد، به جاي استفاده از پروتئين هايي که شاخص بيولوژيکي بالايي دارند، بهتر است که مخلوطي از پروتئين ها با شاخص هاي بيولوژيکي متفاوت را مصرف کنيد و يا از پروتئيني که شاخص بيولوژيکي نسبتا پاييني داشته باشد بهره بگيريد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




تاریخ: یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:پروتئین,مکمل بدنسازی,مکمل ورزشی,پروتئین بدنسازی,کراتین,کربوهیدرات,کربو,پرورش اندام,تستوسترون,گلوکوکورتیکوئیدها,نسبت تستوسترون به کورتیزول,هورمون استروئیدی,کورتیزول,گنادوتروپین,مقالات ورزشی,مقالات تخصصی,مقالات عمومی,مقاله,تحقیق,احمدلو,مسعود احمدلو,باشگاه احمدلو,باشگاه کاراته,کاراته,کاراته قم,کاراته استان قم,سنسی احمدلو,سنسی مسعود احمدلو,برترین مربی,مربی برتر,مکملهاي غذايي,چربي سوزي,کبد,گلوتامين,پروتئين,آمينو اسيد,آنتي کاتابوليک,اکسيداسيون,استقامت بدني,تقويت سيتم ايمني بدن,تشديد سنتز پروتئين در عضلات,ريکاوري,rda,قدرت مکمل,چربي سوزي,پروتئين,آنابوليسم,رژيم,فنيل افرين,لوسين,ليزين,متيونين,چربي سوزي,هيستيدين,والين,کاتابوليسم,گلوتامين,گلوتاميک اسيد,گليسين,پرولين,آلانين,آمينو,آرژي نين,آسپارتيک اسيد,اورني تين,ايزولوسين,تيروزين,تائورين,ترونين,تري پپتيد,تريپتوفان,سيس تين,سيس تئين,سرين,شاخه اي, ,
ارسال توسط محمد احمدلو
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 59
بازدید دیروز : 291
بازدید هفته : 358
بازدید ماه : 2303
بازدید کل : 642666
تعداد مطالب : 645
تعداد نظرات : 58
تعداد آنلاین : 1


استخاره با قرآن
استخاره با قرآن







اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

دريافت كد دعاي فرج

Google



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
کد جستجوگر گوگل